Huvtröjor

Hos Axon Profil finner du landets troligtvis största sortiment av huvtröjor med tryck. Vi har tröjor från alla de kända varumärkena såsom Fruit of the Loom, Gildan, B&C och Russell. Huvtröjor, eller hoodtröjor som de också populärt kallas, är tidlösa klassiker inom profilkläder. Traditionellt har de varit särskilt populära bland skolor och föreningar där de både har tjänat som en sammanhållande symbol internt, såväl som marknadsföring externt.

Huvtröjor med tryck

Huvtröjor med tryck är en verklig klassiker bland profilkläder. Det är en bekväm och sportig tröja som är populär både bland barn och vuxna. Den moderna huvtröjan började produceras på 1930-talet, men blev riktigt populär först på 1970-talet då hiphoppare i New York började att uppträda i plagget. När tröjtypen några år senare bars av Rocky Balboa i de ikoniska filmerna om Rocky fick modet snabb spridning över hela världen. Tröjtypen är fortfarande en riktig storsäljare och uppskattas särskilt för sin stora bekvämlighet och allsidighet.

Vem passar huvtröjor för?

Huvtröjor med tryck är särskilt populära bland skolor och föreningar. De brukar då säljas till självkostnadspris och syftar främst till att öka sammanhållningen inom gruppen, men ger samtidigt värdefull reklam åt verksamheten. Tröjtypen är också populär bland företag där de ofta delas ut till personalen för att bäras på fritiden. En slags personalförmån som samtidigt också syftar till att stärka företagskulturen. Det är ett perfekt plagg att ha på sig kyliga dagar i hemmet eller att bära på gymmet.

Ett enormt sortiment

Axon Profil erbjuder ett mycket stort sortiment av huvtröjor. Vi erbjuder allt från prisvärda, enkla modeller med lite tunnare tyg till modeller av högsta kvalitet vad gäller tygkvalitet och utförande. Den mest klassiska huvtröjan har huva, magficka och snörning i halsen och det är också den modell som säljer allra bäst. En annan populär modell har lång dragkedja vilket gör att tröjan kan bäras öppen och även är lättare att ta av och på. Vilken modell som är att föredrar är mycket en fråga om tycke och smak. Alla tyger har en viss procent polyester i sig för att öka tygets slitstyrka. Ska tröjan användas mycket och tvättas ofta bör man välja en modell som består av lika delar polyester och bomull. I sortimentet finns även ett brett utbud av barnmodeller. Barnmodellerna saknar snörning i halsen i syfte att eliminera risken för strypolyckor.

Blandmaterial, bomull eller polyester?

De flesta huvtröjorna i Axon Profils sortiment är tillverkade av blandmaterial, men det finns även modeller som är tillverkade av 100% bomull eller 100% polyester. Vilket tyg bör man då välja? Svaret beror mycket på hur tröjorna är tänkta att användas. Bomull är luftigt och lätt. Polyester är ett mer slitstarkt material som klarar fler tvättar och dessutom till högre temperaturer. Ett polyestertyg är både mer lättskött och mer tåligt för slitage. En huvtröja av polyester lämpar sig därför bra på arbetsplatser där det utförs fysiskt arbete. Nackdelen med en polyestertröja är att den inte andas lika bra som en bomullströja och att den därför kan bli en aning varm. Väljer man blandmaterial så får man det bästa av de två materialen, dvs en huvtröja som är lätt och andas bra men som samtidigt är tålig och lättskött.

Luvtröjor med tryck eller brodyr?

De flesta luvtröjor kan märkas med två olika märkningsmetoder, tryck eller brodyr. Båda alternativen är populära, men det finns en del saker man kan behöva ha i åtanke i valet av märkningsmetod. Först och främst så lämpar sig tryck bäst för detaljrika logotyper. Tryck är alltid möjligt oberoende av hur logotypen ser ut. Märkningsmetoden är dessutom billig och kan återge logotypens färger exakt. Brodyr däremot är begränsat till framför allt lite enklare logotyper. Detaljrikedomen kan här aldrig bli lika stor som vid tryck. En annan begränsning är att färgerna ofta inte heller kan matchas helt mot en logotyps färger. Logotypens Pantonekoder måste nämligen översättas till garnfärger och det finns inte lika många garnfärger som Pantonekoder. En brodyr kan inte heller göras lika stor som ett tryck. Det är alltså inte möjligt att göra en stor ryggbrodyr eller en brodyr över hela bröstet, utan brodyren måste begränsas till t ex det ena bröstet eller en ärm. Enligt traditionell uppfattning så anses huvtröjor med brodyr vara mer exklusivt än huvtröjor med tryck. Många menar även att det är mer motståndskraftigt och hållbart, men med dagens moderna tryckmetoder så stämmer inte detta längre. Idag är tryck lika tåligt som brodyr. Förutom den tekniska aspekten så är valet mellan de båda märkningsmetoderna därför till största delen en smaksak. När det gäller märkningens placering så är det mest populära att placera trycket eller brodyren på vänstra bröstet. Det blir en effektfull, men diskret märkning. Vill man ha mer uppmärksamhet kan du med fördel komplettera bröstmärkningen med ett stort ryggtryck.

Hoodtröja med eller utan dragkedja?

I Axon Profils sortiment finner du både hoodtröjor med och utan dragkedja. Vad som avgör vilken variant du bör välja beror helt på vad för slags tröja det är du är ute efter. Modellerna med dragkedja är de mest populära just nu. De är mer praktiska i det att de är lättare att ta av och på, men framför allt är de lite mer modemässiga. En huvtröja med dragkedja kan enklare kombineras med en snygg skjorta eller en t-shirt med tryck och ger generellt en mer välklädd framtoning. Vill du dock absolut ha ett stort brösttryck på tröjan är dock valet enkelt, då är den klassiska huvtröjan utan dragkedja det rätta valet.

Blanda storlekar efter önskemål

När du beställer hoodies med tryck hos Axon Profil har du alltid möjlighet att blanda storlekar efter önskemål. Det kan ibland vara en bra idé att beställa hem ett eller två prov för att lättare kunna bedöma storleken på den aktuella modellen och fatta ett beslut kring vilka storlekar som ska väljas vid beställning. Ett bra tips är att ta några fler lite större storlekar istället för tvärtom. Att tröjan är något för stor är ofta inga problem, men är den för liten så blir det obekvämt. En hoodie ska ju vara lite loose-fit! Huvtröjorna finns normalt i storlekar från S till XXL, men kan ibland också finnas i storlekar mellan XXS till XXXXL. Många tröjmodeller finns både i en herr- och en damvariant och det går då alldeles utmärkt att fritt välja och blanda mellan dessa. Samtliga luvtröjor med tryck hos Axon Profil kommer styckförpackade i plastpåse, i syfte att hålla de fräscha innan användning.

Lite om huvtröjans historia

Det engelska ordet ”hood” härstammar från det angelsaxiska ordet ”hōd” och har samma betydelse som det engelska ordet ”hat”. Klädesplagg med huvor har i århundraden varit en del av klädseln hos män och kvinnor. Stilen och formen på klädesplagget ifråga kan spåras ända tillbaka till det medeltida Europa. Den sedvanliga klädseln för katolska munkar under den här tiden inkluderade en huva som var knuten till en tunika. Ett förkläde med tillhörande huva var även populär bland utomhusarbetare. Dess utseende var känt i England åtminstone så tidigt som 1200-talet, förmodligen kom plagget till England i samband med Normandernas erövring av England. ”Capa” beskrevs nämligen som ”en kort huvsklänning som var vanlig i Normandie”. Huvtröjan som man känner till den idag producerades för första gången på 1930-talet i USA av märket Champion. Tröjtypen var i första hand ämnad för personal som arbetade i kalla miljöer, t ex i fryslager. Huvtröjan blev riktigt populär först på 1970-talet och det var flera faktorer som låg bakom dess succé. Hiphop-kulturen tog fart i New York under den här tiden, och modeindustrin såg också positivt på den nya trenden. Den kända designern Norma Kamali och andra högprofilerade designers omfamnade och glamoriserade den nya klädstilen vilket spädde på huvtröjans popularitet. Den största bidragande orsaken bakom huvtröjans explosionsartade spridning över världen var dock dess medverkan i de ikoniska filmerna om Rocky Balboa. Många amerikanska universitet började även vid denna tid trycka sina logotyper på hoodtröjor vilket gjorde att hela generationer av universitetsstudenter ägde en huvtröja med tryck. Spridningen gick allt snabbare och snart kunden man se tröjtypen nästan överallt. Än idag är huvtröjan väldigt populär bland människor i alla åldrar världen över.

Du kanske också är intresserad av?

Träningskläder

Träningskläder

Träningskläder med eget tryck. Vi har kläderna för sport och träning.

Shorts

Shorts

Brett sortiment av shorts med eget tryck.

Mjukisbyxor

Mjukisbyxor

Sköna mjukisbyxor med tryck. Vi har alla de stora varumärkena.

Fleecetröjor

Fleecetröjor

Varma och sköna fleecetröjor med brodyr.

Jackor

Jackor

Vinterjackor, sportjackor och vindjackor. Vi har allt!

Tröjor

Tröjor

Här finner du alla typer av sweatshirts, hoodtröjor och mjukisbyxor.

T-shirts

T-shirts

T-shirts av kända märken som Fruit of the Loom, Hanes, Russell och B&C.

Kepsar

Kepsar

Alla typer av kepsar med brodyr till helt oslagbara priser.